Sinterklaas bezorgt winkeliers hoogste omzet sinds jaren

Foto: Landgraaf.nieuws.nl

De Sint zorgt dit jaar voor een nieuw verkooprecord. Detailhandel Nederland verwacht dit jaar circa 600 miljoen extra Sinterklaas omzet. Dat is een groei van ruim 7% ten opzichte van 2016.
De voorlopige cijfers van Black Friday afgelopen weekeinde bevestigen die groeiverwachting. Er werd veel meer gepind en online afgerekend met iDEAL.
Het Sinterklaasfeest is voor winkeliers nog altijd een van de belangrijkste feestdagen van het jaar.

Op zondag was de groei van pinbetalingen opvallend sterk met 14%. De stijging online was vooral op vrijdag te merken. Consumenten rekenden toen 65% keer meer af met iDEAL dan tijdens Black Friday in 2016*. In totaal rinkelden alle kassa’s van Black Friday tot en met Cyber Monday naar schatting 87 miljoen keer.

Persconferentie van de Sint

Sander van Golberdinge, directeur van Detailhandel Nederland, vroeg de Sint persoonlijk naar zijn inkoopplannen tijdens een ingelaste persconferentie: “Het consumentenvertrouwen is hoog, de werkgelegenheid stijgt en mensen hebben perspectief waardoor het geld rolt. Na het succes van Black Friday kan Sinterklaas natuurlijk niet achterblijven. Hij trekt samen met zijn hulpsinten massaal de winkelstraat in. Omdat de Sint niet alles zelf kan bezorgen bestelt hij ook veel online.”

Verlanglijstjes

De vraag naar luxe cadeaus is groot. Detailhandel Nederland vroeg de Sint wat er op de verlanglijstjes van de kinderen staat: “Speelgoeddrones, games, de Nintendo Switch die dit jaar op de markt is gebracht. Maar ook bordspellen als 30 seconds en Lego blijven in trek. Uiteraard zijn ook de pepernoten en chocoladeletters onverminderd populair.”

Pakjesavond valt dit jaar op een dinsdag. De gulle goedheiligman heeft dus nog een heel weekeinde om inkopen te doen. Zondag 3 december zijn de meeste winkels open. Ook zijn er vaak extra koopavonden.

* Cijfers op basis van rapportage Betaalvereniging Nederland