Kerkrade krijgt door sponsoring een unieke ‘Beleef Kerkrade trein’

Foto: Gemeente Kerkrade

Naast een Beleefbus heeft Kerkrade nu ook een ‘Beleef Kerkrade trein’. Op woensdag 27 november vond de officiële onthulling plaats op station Kerkrade-Centrum.

Breed publiek

De Arriva trein, die op de trajecten Maastricht-Heerlen en Maastricht-Roermond rijdt, is aan de buitenzijde voorzien van de naam ‘Beleef Kerkrade’. Binnen profileert de stad zich op diverse wanden met een uitstraling die past bij de nieuwe stadsmarketingcampagne. “Deze unieke trein is een prachtig middel om Kerkrade een jaar lang op een bijzondere manier onder de aandacht te brengen bij een breed publiek”, aldus wethouder Tim Weijers (Stadsmarketing en Toerisme).

‘Limburg sponsort Limburg’

Eerder kregen al 14 Arriva Flirt treinen in Limburg de naam van een Limburgse bestemming. De achterliggende gedachte was: Arriva neemt je mee naar de mooiste plekken in Limburg. Eind vorig jaar besloot de vervoerder de naamgeving van de 15e geplande ‘bestemmingentrein’ te koppelen aan de actie ‘Limburg sponsort Limburg’.

Deze actie is een initiatief van Arriva en de Provincie Limburg. Die maakt het onder meer mogelijk voor kinderen om te sporten, muziekles te volgen of een museum te bezoeken. Michiel Cusell (Arriva Regiodirecteur Limburg): “Omdat de gemeente Kerkrade een mooi sponsorbedrag bood en de beste onderbouwing gaf, mag de stad tot eind 2020 haar naam verbinden aan deze Arriva trein. Met deze sponsoractie leveren Arriva, Provincie Limburg en de gemeente Kerkrade gezamenlijk een belangrijke bijdrage om sport en cultuur toegankelijk te maken voor de Limburgse jeugd. Dit vergroot de kansen van kinderen. Zo tonen we als Arriva ook onze sociale betrokkenheid. Daarnaast zorgen we ervoor dat er bij Arriva mogelijkheden worden gecreëerd voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

Motivatie

De gemeente Kerkrade bood 10.000 euro als sponsorbijdrage. In haar motivatie gaf de gemeente aan zich al jarenlang in te zetten om – met name kansarme – jongeren de kans te geven hun talenten op sportief en cultureel gebied te ontplooien. Daarnaast heeft de stad aan den lijve ervaren hoe essentieel kansen zijn voor de eigen ontwikkeling en groei. Wethouder Weijers: “De gemeente omarmt deze actie dan ook van harte. De stad heeft haar verleden achter zich gelaten en zich ontwikkeld tot een plek waar het goed toeven is. Met lef, betrokkenheid en de inzet van vele partijen heeft Kerkrade zich getransformeerd. Deze transformatie komt ook tot uitdrukking in onze stadsmarketing, waarin de thema’s wonen, werken, ondernemen en recreëren nadrukkelijk naar voren komen. Met deze ‘Beleef Kerkrade trein’ kunnen we dit op een ludieke manier uitdragen.”

Vier video’s

In de ‘Beleef Kerkrade trein’ worden de reizigers ‘aangesproken’ door Raoul Deckers. Raoul is als geboren Kerkradenaar nauw betrokken bij zijn stad. Naast docent en adjunct-directeur in het basisonderwijs is hij bekend binnen de Kerkraadse gemeenschap. Vanwege zijn bijdrage aan carnavalsactiviteiten, het WMC en andere sociaal-maatschappelijke evenementen. Zijn portret is niet alleen afgebeeld op één van de wanden van de trein. Na het scannen van een QR-code met een smartphone, kan de reiziger ook vier video’s bekijken waarin Raoul zijn stad op een bijzondere manier voor het voetlicht brengt. De video’s hebben betrekking op de vier thema’s waarmee Kerkrade zich in haar nieuwe stadsmarketingcampagne profileert. “Ik ben trots op mijn stad en laat dat graag zien. Het resultaat is geweldig en ik raad dan ook iedereen aan om de Beleef Kerkrade trein én de video’s te bekijken”, aldus een enthousiaste Raoul Deckers.

De vier Beleef Kerkrade video’s zijn overigens ook te vinden op www.beleefkerkrade.nl.

Fotobijschrift:

V.l.n.r. Michiel Cusell (Arriva Regiodirecteur Limburg), Raoul Deckers (ambassadeur Beleef Kerkrade), wethouder Tim Weijers en gedeputeerde Robert Housmans in de nieuwe ‘Beleef Kerkrade trein’.