Van 16 tot 24 juli geen treinverkeer tussen Eindhoven en Roermond

Foto: ProRail

Slecht nieuws voor degenen die via vliegveld Eindhoven of Schiphol op vakantie gaan of daarvan terugkomen tussen maandag 16 tot dinsdag 24 juli en daarvoor bedacht hebben met de trein te reizen. In de betreffende periode is namelijk geen treinverkeer mogelijk op het traject tussen Eindhoven en Roermond.
Er worden door de NS weliswaar bussen ingezet, maar het brengt toch de nodige vertragingen, ergernissen en andere ongemakken voor vooral reizigers met koffers en bagage met zich mee.

Treinbeveiligingssysteem

ProRail rondt tussen maandag 16 tot dinsdag 24 juli zijn werkzaamheden af aan het geheel vernieuwde treinbeveiligingssysteem op het baanvak Eindhoven-Roermond en vernieuwt tevens op enkele plaatsen het spoor.
Gevolg daarvan is dat er ruim een week geen treinen kunnen rijden op de hoofdader van Zuid- en Midden-Limburg naar de rest van het land, uitgerekend in de vakantieperiode waarin veel mensen naar de vliegvelden Eindhoven en Schiphol reizen om met vakantie te gaan.

Dilemma

“Dat is inderdaad vervelend voor de mensen die voor hun reis naar de vliegvelden afhankelijk zijn van de trein. Maar in overleg met alle belanghebbenden plannen wij dit soort langdurige werkzaamheden in. Die moeten nu eenmaal gebeuren om onze spoorveiligheid te kunnen waarborgen en kunnen alleen worden uitgevoerd als er geheel géén treinverkeer is. En in de vakantieperiode zijn er toch altijd nog minder mensen die van de trein gebruik maken dan in de periodes waarin de mensen voor hun werk moeten reizen. Maar nogmaals, het blijft een vervelende keuze”, laat een woordvoerder van ProRail weten.

Werkzaamheden nieuwe treinbeveiliging Eindhoven-Roermond

Voordat de nieuwe treinbeveiliging tussen Eindhoven en Roermond in gebruik genomen kan worden vinden er van maandag 16 juli tot en met dinsdag 24 juli de laatste werkzaamheden plaats en wordt het systeem minutieus getest. Daardoor kunnen er geen treinen op dit traject rijden.

Treinbeveiliging is één van de belangrijkste onderdelen van het spoor. Het systeem detecteert treinen en zet seinen, wissels en overwegen in de juiste stand. Zo kunnen treinen veilig van A naar B rijden. Het huidige systeem is bijna 70 jaar oud en wordt waar nodig vervangen om onnodige storingen te voorkomen. Eindhoven – Roermond is het eerste grote baanvak waar de nieuwe beveiliging in gebruik wordt genomen.

Enorme omvang

ProRail, aannemer StruktonRail en ingenieursbureau Verebus zijn al meer dan een jaar bezig met deze omvangrijke klus en hebben alle onderdelen van de beveiliging inmiddels vernieuwd. Zo liggen er tussen Eindhoven en Roermond en tussen Weert – Budel voor in totaal 1400 kilometer aan nieuwe kabels en leidingen onder de grond. Ook zijn er meer dan honderd seinpalen vervangen en vier nieuwe relaishuizen gebouwd.
Het traditionele systeem is vervangen door een moderne, elektronische variant. Die kan worden uitgelezen met een computer zodat bij een storing sneller de oorzaak gevonden kan worden.

Testen is alles

De nieuwe beveiliging kan pas in gebruik genomen worden na een serie grondige testen. Ieder onderdeel wordt tot wel vijf keer nagelopen om er zeker van te zijn dat het systeem goed functioneert. Pas als de speciaal hiervoor aangewezen testleider groen licht geeft mogen de treinen weer gaan rijden.

Combinatie met spoorvernieuwing

De werkzaamheden aan de nieuwe beveiliging worden gecombineerd met het vernieuwen van het spoor. Het gaat dan vooral sporen op het emplacement in Weert en een aantal overwegen tussen Weert en Roermond.

Geen treinen maar bussen

Vanwege de werkzaamheden rijden er van maandag 16 juli tot en met dinsdag 24 juli geen treinen, maar NS-bussen.
ProRail adviseert reizigers voor vertrek de NS-reisplanner te raadplegen voor het beste reisadvies.