Treinverbinding Aachen-Maastricht niet op 9 december van start

Foto: Arriva Limburg

De ‘Drielandentrein’, de nieuwe internationale treinverbinding van Luik (Liège Guillemins) via Maastricht en Heerlen naar Aachen Hauptbahnhof, kan voorlopig alleen in Nederland op de rails worden gezet.
De nieuwe dienstregeling van Arriva Limburg gaat komende zondag 9 december in. Daarin is deze nieuwe verbinding wel al opgenomen. Er is nu echter vertraging opgetreden in de Duitse goedkeuringsprocedure.

Om met het nieuwe materieel op de nieuw aangelegde infrastructuur in Duitsland te mogen rijden moest door Duitsland nog goedkeuring worden verleend. De procedure voor deze goedkeuring loopt vertraging op waardoor het sein voor de treinverbinding pas later op groen kan.
Eerder werd al duidelijk dat België de goedkeuring per 9 december niet gaat geven.
De ‘Drielandentrein’ rijdt voorlopig dus maar in één land.

Vertraging door goedkeuringsprocedure

Maandag 3 december werd duidelijk dat het niet mogelijk is om de toelatingsprocedure voor Duitsland voor de gewenste startdatum van 9 december 2018 in zijn geheel af te ronden. De oplevering van de benodigde infrastructuur en het daarna pas kunnen inzetten van de testritten geeft teveel druk op het correct afronden van de gehele procedure. Hierdoor vertraagt de start van de treinverbinding.
Vanaf 9 december zullen de reizigers op (een deel van) het traject tijdelijk met bussen worden vervoerd.

Geen afstel treinverbinding

Dit uitstel van de start is zeker geen afstel. Arriva werkt met alle partijen verder aan de toelatingsprocedure en alle daarvoor benodigde handelingen.
De testritten voor het materieel en de nieuwe infrastructuur in de eerste week van december gaan gewoon door.
Hoeveel vertraging de start van de treinlijn tussen Aachen en Maastricht hierdoor precies gaat oplopen, is niet precies aan te geven. Arriva is daarvoor afhankelijk van de goedkeurende partij.

De reizigersactie die de start van de lijn zou symboliseren, één dag gratis reizen op 16 december, vervalt en zal op een later moment worden aangeboden.

Nieuw veiligheidssysteem

Medio november werd al duidelijk dat België de goedkeuring voor het nieuwe materieel niet zou afgeven. De belangrijkste reden daarvoor was dat de nieuwe treinen niet voorzien zijn van het nieuwe veiligheidssysteem ERTMS zoals België eist. De nieuwe treinstellen zijn wel voorzien van de huidig geldende veiligheidssystemen zoals die in de drie landen worden gehanteerd. Ook zijn ze al voorbereid op inbouw van het ERTMS veiligheidssysteem.